حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی-استان البرز

"کارگروه شهید آیه الله سید محمدحسین بهشتی"

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی-استان البرز

"کارگروه شهید آیه الله سید محمدحسین بهشتی"

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی-استان البرز
امام خامنه ای(حفظه الله):
دستور کار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی است.
1391-15-5

پیوندهای روزانه

باسمه تعالی

 

از جمله مشکلات اساسی انسانها برای حل مسائلشان در حیطه ی فردی، اجتماعی و صنفی، تشخیص رویکرد و راه حل صحیح و کارآمد است. چرا که معمولا غیر معصومین برای حل مسائل، راهکارهای متعددی دارندکه انتخاب از میان آنها ضروری است. در کشور عزیزمان ایران نیز اینگونه است، یعنی برای حل مسائل همواره رویکرد ها و راهکارهای متفاوتی طرح شده است، که در هر دوره مسولین وقت لاجرم بر طبق یکی از رویکردها، راه حل های خود را طرح کرده و عمل میکنند. حال سخن این است که اگر بتوان رویکردی اصولی-که مورد اتفاق عموم نخبگان و مردم باشد- برای حل مسائل نظام مشخص کرد، راهکار اساسی برای پیگیری آن رویکرد اصولی چیست؟

  ابتدا به مسئله اول یعنی رویکرد اصولی میپردازیم. برای حل مشکلات کشور همواره دو رویکرد مهم وجود داشته است، رویکرد اول، راهِ حلِ تمام یا غالب مشکلات را بیرون از مجموعه مورد نظر جست وجو میکند. رویکرد دوم، راهِ حلِ ریشه ای تمام یا اغلب مشکلات را در درون مجموعه جست و جو میکند. البته تشریح این دو دیدگاه-که از ابتدای انقلاب در کشور ما وجود داشته - نیازمند فرصتی دیگر است.

اما در این میان دو رهبر انقلاب اسلامی-امام خمینی و امام خامنه ای- همواره بر رویکرد دوم تاکید کرده و راه حل های اساسی برای رفع مشکلات را در توجه ویژه به درون کشور میدانند. آخرین بار امام خامنه ای در سالروز 13 آبان اجمالا به این رویکرد اصولی اشاره کردند و بیان داشتند که حتی فعالیت های بیرونی هم با پشتوانه ی یک قدرت درون زا، نتیجه خواهد داشت.

«همه‌ى حرف ما با مسئولین - چه مسئولین گذشته، چه مسئولین امروز - همین است که باید براى گشایش مسائل کشور و مشکلات کشور، از جمله مشکلات اقتصادى، نگاه به درون باشد. .......... در عرصه‌ى دیپلماسى هم آن کشورى موفّق است که متّکى باشد به نیروى درون‌زا؛ آن دولتى میتواند در پشت میز مذاکره‌ى دیپلماسى حرف خودش را سبز بکند و به مقصود و نتایج مورد نظر خودش دست پیدا بکند که متّکى باشد به یک اقتدار درونى، توانایى‌هاى درونى؛ حساب میبرند از یک چنین دولتى. 12/8/1392»

بنابراین میتوان رویکرد اصولی را اتکاء به نیروی درون زا دانست. اگر چه ممکن است در دوره ای مسولین متوجه کارآمدی این رویکرد نبوده و به سراغ رویکرد دیگر بروند، اما به زودی خواهند دانست که این رویکرد به بن بست میرسد و چاره ای جز رویکرد درون زا وجود ندارد. مانند تصمیم بر تعلیق غنی سازی در سالهای گذشته که مبتنی بر نگاه برون زا بود و در نهایت به تغییر رویکرد انجامید.

حال اگر نیروهای انقلاب از تجارب تاریخی و فرموده ی رهبران انقلاب به کارآمدی رویکرد درون زا معتقد شده باشند، این سوال مطرح میشود که راه حل اساسی مبتنی بر این رویکرد چیست؟ به عبارت دیگر برای حل مشکلات کشور به شکل ریشه ای و اساسی با توجه به رویکرد درون زا چه باید کرد؟

در این بخش پاسخ مشخصی توسط امام خامنه ای از سال 1385 مطرح شده است. ایشان راه حل اساسی را پرداختن جدی نخبگان حوزوی و دانشگاهی به الگوی پییشرفت اسلامی میدانند و به همین دلیل دهه چهارم انقلاب را دهه عدالت و پیشرفت نامگذاری کرده اند.

در نتیجه در شرایط موجود که عمده ی توجه به راه حل های بیرونی است، اگر نخبگان به مسئله ی الگوی پیشرفت اسلامی نپردازند، پس از به بن بست رسیدن جریان موجود، ممکن است نیروهای انقلاب نتوانند راه حل اساسی-الگوی پیشرفت اسلامی- را درست تبیین کنند.

با توجه به آنچه بیان شد، در زمان حاضر بیش از هر زمانی باید به مسئله ی اصلی نظام یعنی الگوی پیشرفت اسلامی پرداخت، چرا که به زودی اقبال جامعه به سمت راه حل های درونی افزایش خواهد یافت.

۹۲/۰۸/۲۱

نظرات (۲)

سلام
مطلب خوبی با ویراست مجدد این مطلب در سایت رهروان ولایت www.jonbeshnet.ir منتشر شد.
سلام خدا قوت،انشاالله که بتونم در نشر مفاهیم ارزندتون کمکتون کنم.التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی