حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی-استان البرز

"کارگروه شهید آیه الله سید محمدحسین بهشتی"

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی-استان البرز

"کارگروه شهید آیه الله سید محمدحسین بهشتی"

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی-استان البرز
امام خامنه ای(حفظه الله):
دستور کار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی است.
1391-15-5

پیوندهای روزانه

باسمه تعالی

خیرمقدم عرض می کنم خدمت عزیزان و مهمانان گرامی.

انشاالله این جلسه که در خدمت شما هستیم، مفید واقع بشود.

ابتدئا قبل از ورود به بحث، لازم میدانم دور نمایی از بحث تصویر بشود تا مشخص شود غرض چیست؟ و بعد از جلسه امکان ارزیابی برای دوستان باشد.

حضرت آیه الله امام خامنه ای در آستانه ی دهه چهارم انقلاب، برای این دهه نام و شعاری را مشخص کردند که در حقیقت نوعی تعیین استراتژی برای یک دهه در وسعت جمهوری اسلامی می باشد.

پس از این نامگذاری ایشان هر سال با سخنرانی های خود در سفر های استانی به بخشی از این شعار و موضوع می پردازند و البته با راه اندازی سلسله نشست های راهبردی حضور نخبگان و اندیشمندان را نیز بر این موضوع خواهان شدند.

شعار محوری دهه چهارم انقلاب، گفتمان عدالت و پیشرفت می باشد. و ایشان در جلسه اول نشست راهبردی مشارکت نخبگان و مردم را در تولید الگوی پیشرفت اسلامی مطرح نمودند. ایشان در طی این پنج سال - البته قبل از آن هم فیش های از توجه ایشان به این موضوع موجود است- ضمن تبیین ابعاد مختلف پیشرفت اسلامی، مسئله طراحی الگوی پیشرفت اسلامی را به عنوان مسئله حیاتی و بلند مدت نظام جمهوری اسلامی مطرح کردند.

قابل ذکر است که متاستفانه توجه نخبگان و مسولین به این فرمایش، در خور تاکیدات امام خامنه ای نمی باشد. وعلی رغم تاکید ایشان بر پرداختن نیروهای انقلاب اعم از نخبگان  حوزوی و دانشگاهی چه استاد و چه طلبه و دانشجو به مسائل اساسی کشور شاهد توجه سطحی و مقطعی و بعضا فرعی به مسائل اساسی کشور هستیم.

بعد از طرح مسئله الگوی پیشرفت اسلامی توسط امام خامنه ای، جریانات مختلفی پا به این عرصه گذاشتند، البته با فهم های متفاوت از سوال و در نتیجه پاسخ های گوناگون که بعضا هنوز منتشر نشده است. این جریانات در برخورد کلی و اولیه به سه گروه تقسیم می شوند :

گروه اول، الگوی پیشرفت اسلامی را اصلا به رسمیت نشناختند و همچنان داعیه دار تکنوکرات بودن و توسعه غربی هستند.

گروه دوم، پیشرفت اسلامی را مسئله ای تاسیسی نمی دانند و فقط قائل به بومی سازی الگوهای غربی هستند و مدل های ترکیه ، مالزی و... را پیشنهاد می کنند.

وگروه سوم، که البته تعدادشان در حال افزایش است، پیشرفت اسلامی را مسئله ای تاسیسی و متفاوت با الگو های رایج می دانند.

البته هر کدام از این گروه ها درخود انشعاباتی دارند که به علت صحیح دانستن گروه سوم، فقط به جریانات حاضر در گروه سوم می پردازیم.

این گروه مسئله الگوی پیشرفت اسلامی را مسئله ای تاسیسی و متفاوت با الگوهای رایج می داند، یعنی متفاوت با راهی که غرب در اداره جامعه دنبال می کند و راهی که بعض دیگر کشور های غیر غربی ولی در مسیر غربی شدن دنبال می کنند. والبته تولید این الگو را امری لازم و ضروری می دانند.

گروه سوم، خود به سه جریان با سه رویکرد متفاوت برای طراحی و تولید الگوی پیشرفت اسلامی تقسیم میشود:

جریان اول، رویکرد خود را ارائه مقاله، کتاب، سمینار و دیگر محصولات علمی و فرهنگی قرار داده است، و به موضوعات مختلف به صورت جزئی و بریده ی از هم می پردازد، که به دلایلی از ذکر مصداق پرهیز می کنیم.

جریان دوم، برای تولید الگوی پیشرفت اسلامی، رویکردی صرفا نظری و علمی را دنبال کرده است. این جریان برخلاف جریان اول، به مسئله ی اداره کشور و الگوی پیشرفت به صورت همه جانبه نگاه می کنند و الگوی پیشرفت را الگویی همه جانبه می داند. این جریان برای تولید الگوی پیشرفت اسلامی نظام نامه ای طراحی  کرده است و مبتنی بر آن برای طراحی الگو مدت 50 تا 60 سال زمان نیاز دارد.

جریان سوم، برای تولید الگوی پیشرفت اسلامی در همه جانبه بودن الگو با جریان دوم موافق است و البته فعالیت های علمی را نیز لازم میداند، اما معتقد است نمی توان تحولات کشور را تا 50 سال آینده به دست الگوهای دیگر که اغلب معارض می باشند سپرد.و به مباحث علمی صرف پرداخت. این جریان با توجه به جمع بندی خود از ادبیات انقلاب برای تولید، تفاهم و اجرای الگو پیشرفت اسلامی قائل به مدیریت تحولات به سمت الگو پیشرفت اسلامی می باشد. و برای مدیریت تحولات به این سمت 9 جدول مد نظر دارد، که در حال حاضر جدول شماره1 آن موسوم به نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی منتشر شده است.

انشاالله دراین جلسه قصد تعریف و تبیین اجمالی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی راداریم.

خلاصه بحث:

پس از طرح موضوع توسط امام خامنه ای، شکافی در میان اهل علم بوجود آمد.و جبهه بندی علمی صورت گرفت، شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی جایگاه خود را در گروهی که قائل به تفاوت اساسی و ریشه ای پیشرفت اسلامی با توسعه غربی میدانست، قرار داد؛ و در جریانات قائل به تاسیسی بودن الگوی پیشرفت اسلامی، به رویکرد مدیریت تحولات برای دستیابی به الگوی پیشرفت معتقد می باشد. اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی راهکار این  شورا برای مدیریت تحولات به سمت تولید،تفاهم و تحقق الگوی پیشرفت اسلامی می باشد.


انشاالله در جلسه بعد قصد تعریف و تبیین اجمالی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی راداریم. لذا اولا به تعریف آن می پردازیم:

نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، نقشه راه مدیریت ساختارهای ذهنی توسط پردازش موضوعات انتقال به منظور تحقق عینی جهت می باشد.

این تعریف شاید در ابتدا خیلی واضح نباشد، ولی در حال حاضر بهترین و کوتاه ترین تعریف برای این نقشه راه می باشد.
در نتیجه موضوع جلسات آینده به شرط حیات تبیین این تعریف از نقشه راه الگوی پیشرفت می باشد.

۹۲/۰۱/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی