حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی-استان البرز

"کارگروه شهید آیه الله سید محمدحسین بهشتی"

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی-استان البرز

"کارگروه شهید آیه الله سید محمدحسین بهشتی"

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی-استان البرز
امام خامنه ای(حفظه الله):
دستور کار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی است.
1391-15-5

پیوندهای روزانه

فهم الگوی پیشرفت، وابسته به فهم انقلاب است

چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۱۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

نشست معرفی "نخستین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی" در مشهد برگزار شد و حجت الاسلام علی کشوری به معرفی این نقشه پرداختد.

به گزارش قاصدنیوز، نشست معرفی "نخستین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی" به همت قرارگاه ولی امر در سالن همایش های موسسه جوانان آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به معرفی این نقشه راه پرداخت. در ادامه خلاصه ای از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست ارائه می گردد.

 

نداشتن الگو، آسیب انقلاب اسلامی

در این جلسه از سندی که بعد از 15 سال و در پایان سال 90 در قم تدوین کردیم گزارشی ارائه خواهم کرد. از اواسط دهه ی 70 که ما این کار را شروع کردیم، بحث پیشرفت و الگو نبود و بحث اصلی، آسیب شناسی انقلاب و پاسخ به این سوال بود که چرا انقلاب اسلامی دچار انحرافاتی شده است؟ بحث آسیب شناسی تا سال 85 هم ادامه داشت. سال 85 حضرت امام خامنه ای در دانشگاه سمنان این بحث را مطرح کردند که آسیب اصلی انقلاب نداشتن یک الگوی مختص به خودش است.

 

شروع بحث ما از این سوال بود که انقلاب اسلامی با چه آسیب هایی روبه روست؟ و در پایان سال 90 جمع بندی ای کردیم که آسیب انقلاب نداشتن الگوی متناسب با آرمان است.

این الگو چیست؟ برای پاسخ به این سوال در این نقشه راه، نظریه "پردازش موضوعات جهت ساز" را برای اداره دینی جامعه مطرح کردیم که در ادامه توضیحی خواهم داد.

 

جهت حرکت انقلاب اسلامی

اصطلاح جهت حرکت انقلاب اسلامی یک شاه مهره در نقشه راه است. اگر کسی بخواهد الگوی پیشرفت اسلامی را بفهمد باید کار را از تعریف انقلاب اسلامی شروع کند و ما این تعریف را در قالب اصطلاح "جهت حرکت انقلاب اسلامی" تئوریزه کردیم. به اصطلاح، فهم الگو وابسته به فهم انقلاب است. اختلافی که ما با سایر دوستان فعال در حوزه ی الگو داریم این است که به نظر ما، اگر کسی این انقلاب را به صورت اثباتی بفهمد، بذر الگوی پیشرفت در ذهنش کاشته می شود. بحث الگوی پیشرفت در این چند سال به این دلیل هنوز جا نیفتاده است که ما خواسته ایم بحث را از مباحث پیچیده نظری و جایی شروع کنیم که خودش نیاز به بحث دارد؛ ما در نقشه راه بیان کرد ه ایم که فهم الگوی پیشرفت از فهم انقلاب شروع می شود. برای فهم انقلاب و پاسخ به این سوال که انقلاب چیست باید به سه مبحث بپردازیم.

 

نشست نقشه راه 2شهریور 1393

 

1.مبنای انقلاب اسلامی

بسته ی اول این بحث را "مبنای انقلاب اسلامی" نامگذاری کرده ایم. مبنا یعنی اینکه انقلاب اسلامی با یک فکر محوری می خواهد اهداف انقلاب را محقق کند. در اندیشه حضرت امام و حضرت آقا که مستند به اسلام است، تحقق شاخصه های هویت اسلامی هدف انقلاب و نظام سازی اسلامی راه تحقق این هدف است.

 

همه ی فقهای شیعه از ابتدا تاکنون به دنبال تحقق شاخصه های هویت اسلامی و اهداف اسلامی بوده اند؛ ولی تفاوت این است که تا پیش از حضرت امام، فقها با روش تبلیغی کار کرده اند، یعنی حکم را به مردم می رساندند و وظیفه ی پیاده کردن و اجرای احکام به عهده ی مردم بوده است؛ ولی مفهوم نظام سازی اسلامی می گوید هرآنچه که برای تحقق اهداف اسلام نیاز است باید در دستور کار قرار گیرد. ابلاغ به معنای رساندن حکم به مردم جزئی از نظام سازی است و به تنهایی کافی نیست.

 

2.مراحل تحقق نظام سازی اسلامی

 

براساس تقریری از مقام معظم رهبری نظام سازی اسلامی در 5 مرحله محقق می شود: 1. انقلاب اسلامی، 2. نظام اسلامی، 3. دولت اسلامی، 4. جامعه اسلامی، 5. تمدن اسلامی.

 

  1. انقلاب اسلامی: مرحله ی کسب اختیارات نظام سازی اسلامی است که در انقلاب 57 این اختیارات را به دست آوردیم.
  2. نظام اسلامی: در این مرحله با اختیاراتی که در دست ماست، شروع به نظام سازی اسلامی در بخش های مختلف می کنیم و نظام سازی را اجمالا تببین و محقق می کنیم. اوایل انقلاب، حضرت امام در برخی بخش ها نظام سازی کردند، به عنوان مثال در حوزه رهبری جامعه، نهاد ولایت فقیه در قانون اساسی ما قرار گرفت.
  3. دولت اسلامی: با آغاز امامت اجتماعی آیت الله خامنه ای، ما وارد این مرحله شده ایم. این مرحله، مرحله ی نظام سازی تفصیلی اسلامی است. این مرحله، مرحله ی تکمیل نظام سازی است. ما هنوز در برخی قسمت ها مثل حوزه ی اقتصاد نظام سازی انجام نداده ایم.
  4. جامعه اسلامی: در این مرحله ما نظامات و ساختارهای اسلامی را به طور کامل خواهیم داشت و برنامه ریزی ذیل این نظامات اجتماعی اسلام انجام خواهد شد.
  5. تمدن اسلامی: ما در مرحله ی جامعه اسلامی، مدل کوچکی از اسلام پیاده شده را به دنیا عرضه می کنیم و این باعث رجوع سایرین به این جامعه در سطح دنیا خواهد شد.

 

ایران کشوری در حال اسلامی شدن است و نه در حال توسعه و در این مسیر، در مرحله ی دولت اسلامی قرار دارد. حالا باید موانع اصلی تحقق دولت اسلامی را شناسایی و برطرف کنیم.

 

3.چگونگی تحقق مراحل نظام سازی اسلامی

 

موانع تحقق نظام سازی اسلامی و راه برطرف کردن این موانع چیست؟ این ها سوالاتی است که در بخش سوم پاسخ خواهیم داد.

 

در نقشه راه اصطلاح "موضوع انتقال" را داریم که مسئله ی بسیار مهمی است. اگر روی موضوع انتقال سرمایه گذاری شود، ما می توانیم مانعی را که جلوی رفتن ما از یک مرحله – در حال حاضر دولت اسلامی- به مرحله ی بعد را گرفته است برطرف کنیم.

 

به نظر ما مانع تحقق دولت اسلامی، ادبیات توسعه است. مطمئنا راه برطرف کردن این مانع راه علمی است. بنابراین حضرت امام خامنه ای می فرمایند که مهمترین مسئله ی ما که مسئله ی حیاتی ماست بحث الگوی پیشرفت اسلامی است. پس موضوع انتقال ما در دوران فعلی مسئله ی الگوی پیشرفت اسلامی است.

 

الگوی پیشرفت اسلامی شرح نظام سازی اسلامی است و این نظام سازی را تبیین می کند. ما در این نقشه راه 81 مأموریت برای تحقق دولت اسلامی تعریف کرده ایم.

 

نشست نقشه راه 2شهریور 1393

 

نکته ای درباره برنامه ششم توسعه

 

برنامه ششم توسعه اردیبهشت سال 94 به مجلس خواهد آمد. ما پنج برنامه قبلی که الان در سال آخر برنامه پنجم هستیم را آسیب شناسی کردیم و به کمک خداوند می خواهیم کاری کنیم تا این آسیب دوباره تکرار نشود. در این آسیب شناسی، مجموعه ی احکام را در این پنج برنامه به سه دسته تقسیم کردیم: 1. احکامی که فاقد نظریه مبین هستند، 2. احکامی که نظریه مبین مخفی دارند و 3. احکامی که نظریه مبین آشکار دارند و تصریح شده است.

 

به عنوان مثال در برنامه پنجم بسیاری از مواد، ضد خانواده و ضد شاخصه های هویت اسلامی است. بالای برخی از این مواد که مربوط به انقلاب هم می شود، هیچ نظریه ای وجود ندارد. فقدان نظریه، فقدان تفاهم و فقدان تفاهم، فقدان مشارکت را در پی خواهد داشت و در نهایت منجر به عدم اجرا خواهد شد.

نظریه بخشی از احکام هم مخفی شده است، چرا که این نظریات اگر مطرح شود، در تعارض با اسلام است ولی در حال اجراست. برخی احکام هم نظریات آشکار دارند.

 

ما در برنامه ششم با نظریات آشکار برخورد انتقادی خواهیم داشت. نظریات مخفی را آشکار خواهیم کرد و سه نظریه هم برای پیشنهاد داریم. انشاء الله اگر بچه های حزب اللهی همراهی داشته باشند، در ماه های پیش رو یکی از مطالبات ما این خواهد بود که برنامه ششم، توسعه گرای محض بسته نشود.

 

- لازم به ذکر است که یک شنبه هفته آینده دومین نشست مرتبط با این نقشه راه در تالار شورای شهر مشهد برگزار می گردد.

مطالب مرتبط:

انتشار خبر در رجانیوز

معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد برگزار میشود.

۹۳/۰۶/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی